Degree projects - BAR
If you are interested in a degree project related to our ongoing projects, please contact Kristina Eriksson Stenström. Contacts: Kristina Stenström
Filtyp
If you are interested in a degree project related to our ongoing projects, please contact Kristina Eriksson Stenström. Contacts: Kristina Stenström
The Lund HIBEAM-NNBAR group is involved in many aspects of the experiment, including but not limited to the design of the annihilation detector and of the software framework, which are currently under intense development by the collaboration. Examples of projects:particle identification and event selection using machine learning techniquesstudy of alternative annihilation detectors for the experim
Finding people inside a widely branched building like the Department of Physics can be a daunting task. The Division of Particle and Nuclear Physics is located in the two lower floors of Building K, namely K200 and K300. In case you are looking for a particular person, find the person under people, identify the office number, and come by for a personal visit! This map shows the easiest entrance to
https://www.particle-nuclear.lu.se/contact/find-division - 2025-12-09
LU student theses in connection with our research on superheavy nuclei and related areas. PhD ThesesYuliia Hrabar, ongoingAnton Såmark-Roth, Spectroscopy along Decay Chains of Element 114, Flerovium, June 2021Christian Lorenz, Quantum-state Selective Nuclear Decay Spectroscopy, January 2019Ulrika Forsberg, Element 115, May 2016MSc ThesesTanvir Sayed, ongoingAnton Roth, Extraction of energy and tim
Main publications on superheavy element research. OverviewD. Rudolph, Results and plans for nuclear spectroscopy of superheavy nuclei: the Lund perspective, Eur. Phys. J. A 58, 242 (2022)D. Rudolph (Editor), Nobel Symposium NS160 – Chemistry and Physics of Heavy and Superheavy Elements, EPJ Web of Conferences 131 (2016)U. Forsberg et al., A new assessment of the alleged link between element 115 an
LU student theses in connection with our research within the HISPEC/DESPEC experiment and its earlier incarnations at GSI Darmstadt. PhD ThesesNataša Lalović, Nuclear Structure Studies near 208Pb and γ-ray Imaging Techniques, June 2017Robert Hoischen, Isotope-selective Spectroscopy: Fast Timing R&D and fp-Shell Mirror Isomers, March 2011Milena Mineva, Spectroscopic Studies of Isomers Produced in R
Selection of publications concerning HISPEC/DESPEC and its predecessors PreSPEC(-AGATA) as well as RISING at GSI Darmstadt, Germany. OverviewW. Korten et al., Physics opportunities with the Advanced Gamma Tracking Array: AGATA, Eur. Phys. J. A 56, 137 (2020) [Chapter 3.1]N. Pietralla et al., On the Road to FAIR: 1st Operation of AGATA in PreSPEC at GSI, EPJ Web of Conferences 66, 02083 (2014)D. Ru
Systemet är utvecklat av företaget Orzone tillsammans med Medicinska fakulteten i Lund. Det bygger på en vision om att skapa ett digitalt verktyg baserat på pedagogisk forskning som ska hjälpa oss att bli ännu bättre. QPS används för kvalitetssäkring och systematisk utveckling av utbildningarnas kvalitet. Varför och hur har QPS utvecklats? QPS är utvecklingsarbete baserat på fakultetsövergripande
https://www.qps.education.lu.se/quality-and-progress-system - 2025-12-09
SupportVid frågor eller behov av teknisk support, kontakta: servicedesk [at] lu [dot] seFörvaltningsgruppen för QPSJohan AgardhSystemförvaltare och pedagogisk utvecklarejohan [dot] agardh [at] med [dot] lu [dot] se (johan[dot]agardh[at]med[dot]lu[dot]se)+46 40 39 10 25Malin FermExaminationskoordinator vid Medicinska fakultetenVid frågor kring provsamordning: prov [at] med [dot] lu [dot] se (prov[a
https://www.qps.education.lu.se/kontakt-support - 2025-12-09
Här finns guider för dig som arbetar med assignments i QPS. Assignments är ytor där studenterna kan ladda upp exempelvis rapporter, intyg eller filmer. Typiska exempel på arbetsuppgifter där ett assignment används är att skriva en kort reflektion efter ett utbildningsmoment, att skriva en laborationsrapport eller att ladda upp ett intyg på en genomgången extern kurs. Klicka på boxarna nedanför för
https://www.qps.education.lu.se/guider-medarbetare/assignments - 2025-12-09
I vänstermenyn finns en flik som heter blueprinting. I denna manual går vi igenom vad de två undermenyerna (dashboard och reports) visar. I dagsläget visar QPS bara halva blueprintingen, det som kallas för curriculum mapping. För att få en hel blueprinting ska den inte bara visa hur vi tänkt att målen ska uppnås utan också att det gjorts. Idén med en blueprinting är att man ska kunna se när och va
https://www.qps.education.lu.se/guider-medarbetare/blueprinting - 2025-12-09
En modul kan sammanställa resultat från olika delar i en kurs. Det går att använda till att skapa en översikt för lärare och om man vill studenter. Man kan till exempel samla allt som ingår i ett provmoment på kursen för att underlätta betygssättningen. Scrolla ner för att börja läsa eller använd genvägarna nedan för att komma direkt till avsnittet. 1. Vad är en modul?Vad kan ingå i en modul?Hur b
https://www.qps.education.lu.se/guider-medarbetare/moduler - 2025-12-09
Här finns guider för dig som arbetar med formulär i QPS. Formulär är ett verktyg som kan användas i flera syften, exempelvis vid observation och återkoppling av praktiska färdigheter under VFU/ViL, för kursvärderingar, närvarohantering och återkoppling. Klicka på boxarna nedanför för att nå guiderna. Skapa, redigera och sammanställ Guide om hur du kan- Skapa ett formulär- Göra inställningar och re
https://www.qps.education.lu.se/guider-medarbetare/formular - 2025-12-09
Här finns guider för dig som arbetar med skriftliga prov i QPS. För att du enklare ska kunna sortera bland materialet är guiderna uppdelade kronologiskt (före, under och efter ett prov ges) och i avsnitt. Totalt finns tio avsnitt som illustrerar de olika stegen i processen. FlödesschemaHär hittar du ett flödesschema som visar de olika stegen i provprocessen i QPS – från planering till genomförande
https://www.qps.education.lu.se/guider-medarbetare/skriftliga-prov - 2025-12-09
Quiz kan vara en viktig del i en kurs och ger många möjligheter. Det kan användas t ex som ett verktyg för att identifiera kunskapsnivåer och mäta aktivitet. Ett quiz kan också stimulera ytterliga läsning genom att rekommendera läsning som blir synlig som återkoppling till studenterna. Frågor taggas som vanligt mot kursmål, kompetenser eller andra kategorier som används på ditt program. Skapa ett
https://www.qps.education.lu.se/guider-medarbetare/quiz - 2025-12-09
Hur går ett skriftligt prov till? Prov i QPS skrivs med hjälp av en iPad som tillhandahålls av fakulteten. Om tentan innehåller fritextfrågor används även tangentbord. När du loggar in hamnar du i det som kallas för provlobbyn. Du kan alltså logga in och vänta i lobbyn utan att påbörja din skrivtid. Vanligtvis krävs ett lösenord för att kunna starta tentamen. Lösenordet förmedlas muntligen av ten
https://www.qps.education.lu.se/guider-studenter/skriftliga-prov - 2025-12-09
Under Analytics samlas och summeras all data som du samlar på dig under utbildningens gång. I QPS finner du analytics-fliken i vänstermenyn. Klicka på boxarna nedanför för att nå guiderna om hur du navigerar, sortera och tolkar din data. Analytics är en funktion som är under uppbyggnad. Viss funktionalitet är redan inbyggd i dagens version av fliken. Målet är att du som student ska kunna använda a
https://www.qps.education.lu.se/guider-studenter/analytics - 2025-12-09
Just nu finns inga rapporterade driftstörningar. Rapportera störningar och buggar Vi tar tacksamt emot information om eventuella störningar eller buggar som du stöter på i QPS. Kontakta servicedesk [at] lu [dot] se.
https://www.qps.education.lu.se/aktuellt - 2025-12-09
I vänstermenyn finns en flik som heter blueprinting. I denna guide beskrivs vad de två undermenyerna (dashboard och reports) visar. I dagsläget visar QPS bara halva blueprintingen, det som kallas för curriculum mapping. För att få en hel blueprinting ska den inte bara visa hur vi tänkt att målen ska uppnås utan också att det gjorts. Idén med en blueprinting är att man ska kunna se när och var prog
https://www.qps.education.lu.se/guider-studenter/blueprinting - 2025-12-09
Quiz kan vara en viktig del i en kurs och ger många möjligheter. Det kan exempelvis användas som ett verktyg för att hjälpa dig som student - och läraren - att identifiera kunskapsnivåer och för att få en uppfattning om vilka områden som kan behöva mer uppmärksamhet. Det är också ett bra sätt att öva och testa din förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter som du arbetar med under kursen. Kurs
https://www.qps.education.lu.se/guider-studenter/quizzar - 2025-12-09