Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 533671 sökträffar

Lärarlaget: "Vi blev inspirerade till att prova nya metoder och fick flera konkreta exempel på hur vi kan använda olika digitala verktyg i undervisningen"

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 september 2022 – Innan vår kompetensutveckling hade vi hört talas om Mentimeter, Padlet och Studio, men ingen av oss hade använt de här verktygen i undervisningen. Vi behövde lära oss hantverket: Hur gör vi för att komma igång med nya digitala verktyg i undervisningen? undrade Johanna Lindbladh och henn

https://www.education.lu.se/artikel/lararlaget-vi-blev-inspirerade-till-att-prova-nya-metoder - 2025-04-15

Så skapar du interaktion i digitala möten

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 22 september 2022 I möten med fler än åtta deltagare tenderar många att hålla sig tysta och det kan vara svårt att få igång gruppen. Det finns dock en del knep att ta till. Lotta Åbjörnsson som är systemförvaltare för Zoom vid Lunds universitet och som även håller workshops om Zoom och Zoom Webinar ger sin

https://www.education.lu.se/artikel/sa-skapar-du-interaktion-i-digitala-moten - 2025-04-15

Efter pandemin: fyra sätt att använda Zoom på en campus-kurs

Av kikki [dot] nillasdotter [at] nordlund [dot] lu [dot] se (Kikki Nillasdotter) - publicerad 29 september 2022 Många är glada att få träffas i fysiska klassrum igen men det vore ju synd att inte utnyttja det faktum att en stor majoritet av alla lärare och studenter har lärt sig att hantera digitala verktyg för undervisning. Hur kan man ha glädje av till exempel Zoom-kunskaperna i det nya normala

https://www.education.lu.se/artikel/efter-pandemin-fyra-satt-att-anvanda-zoom-pa-en-campus-kurs - 2025-04-15

Vår enhet för undervisningsstöd är på plats

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 17 oktober 2022 Digitala verktyg och pedagogik är i fokus för en ny enhet som ska samordna och utveckla support, stöd och utbildning för lärmiljöer, såväl digitala som campusbaserade. Enheten är en permanent fortsättning på projektet Digitala lärmiljöer. Föreståndare för enheten är Bo-Anders Jönsson. Foto:

https://www.education.lu.se/artikel/var-enhet-undervisningsstod-ar-pa-plats - 2025-04-15

Lär dig tips och tricks i årets julkalender i Canvas!

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 6 december 2022 Du har väl inte missat årets julkalender om Canvas? Varje dag publiceras det en ny lucka med digitala tips och tricks om Canvas. Julkalendern är öppen för alla vid Lunds universitet som hittar den (dvs även studenter), men den är bara marknadsförd mot lärare och Canvas-administratörer. Vad

https://www.education.lu.se/artikel/lar-dig-tips-och-tricks-i-arets-julkalender-i-canvas - 2025-04-15

New course on Digital Technology in your Course and Programme Design

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 6 december 2022 A short workshop series to critically review the use of digital tools in teaching. Who is this series for?   This short workshop series is designed for directors of study, programme leaders and directors, or anyone involved in the design of first or second cycle courses at LU. It is intende

https://www.education.lu.se/artikel/new-course-digital-technology-your-course-and-programme-design - 2025-04-15

Lunds universitet har nu licens för TorTalk-appen

Av jessica [dot] nilsson [at] lth [dot] lu [dot] se (Jessica Nilsson, LTH:s Bibliotek) - publicerad 15 december 2022 TorTalk är en talsyntes som universitetet i flera år haft licens på för datorer. Nu finns även tillgång till appen. Detta ökar tillgängligheten då du nu kan få alla former av texter upplästa i alla olika sorters situationer och miljöer. Foto: Johan Bävman. För vem är TorTalk? TorTal

https://www.education.lu.se/artikel/lunds-universitet-har-nu-licens-tortalk-appen - 2025-04-15

Prepared and engaged students in seminars

Av micol [dot] mieli [at] ses [dot] lu [dot] se (Micol Mieli, Department of Service Studies) - publicerad 11 januari 2023 Engaging students during seminars is a common challenge for higher education teachers. Learning is always the outcome of the students’ activity, and teachers can only facilitate, encourage, hinder or discourage learning (Ambrose et al., 2010). Indeed, a seminar only works if pa

https://www.education.lu.se/artikel/prepared-and-engaged-students-seminars - 2025-04-15

Projekt kring fusk ska hjälpa lärare examinera rätt

Av annika [dot] persson [at] ses [dot] lu [dot] se (Annika Persson, kommunikatör på Institutionen för tjänstevetenskap) - publicerad 20 januari 2023 ChatGPT är en av de AI-tjänster som används vid fusk. Studiefusket ökade med uppåt 200% under covid-åren. I spår av detta har Lunds universitet startat ett projekt för att förebygga vilseledande vid examination (eller fusk som vilseledande kallas till

https://www.education.lu.se/artikel/projekt-kring-fusk-ska-hjalpa-larare-examinera-ratt - 2025-04-15

The potential impact of AI tools on assessment

Av rachel [dot] forsyth [at] rektor [dot] lu [dot] se (Elin Bommenel and Rachel Forsyth) - publicerad 26 januari 2023 What are AI writing tools and how do they affect our assessments? Three main options for considering AI writing tools in assessment are: 1. to ban their use, 2. to assume that they may be used, and set tasks which incorporate them or 3. require them to be used – to fully incorporat

https://www.education.lu.se/artikel/potential-impact-ai-tools-assessment - 2025-04-15

Arbetsgrupp ska titta på ChatGPTs påverkan på undervisningen

Av anna [dot] mansfeld [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Anna Mansfeld, kommunikatör, Kommunikativt verksamhetsstöd) - publicerad 1 februari 2023 AI-boten ChatGPT som släpptes av OpenAI i slutet av 2022 har orsakat stor uppmärksamhet och oro hos många lärare. Nu ska en arbetsgrupp få i uppdrag att se över hur man kan stötta lärare i hanteringen av examinationer. Foto: Ali Shah Lakhani från Uns

https://www.education.lu.se/artikel/arbetsgrupp-ska-titta-pa-chatgpts-paverkan-pa-undervisningen - 2025-04-15

Det finns ett före och ett efter ChatGPT

Av peter [dot] kjallkvist [at] ehl [dot] lu [dot] se (Peter Kjällkvist, kommunikatör på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet) - publicerad 23 februari 2023 ChatGPT skriver kod för en enkel hemsida AI-chatten kan svara på frågor, översätta, skriva kod, eller författa en spännande novell. Möjligheterna fascinerar och kanske oroar en del, men vad är ChatGPT? – I mina ögon fyller chat-botten främst

https://www.education.lu.se/artikel/det-finns-ett-fore-och-ett-efter-chatgpt - 2025-04-15

Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor

Av emma [dot] severinsson [at] kultur [dot] lu [dot] se (Cecilia Andersson, Lisa Engström, Emma Severinsson och Sara Tanderup Linkis, Institutionen för kulturvetenskaper) - publicerad 31 mars 2023 Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar gruppen för Inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor i undervisningen. V

https://www.education.lu.se/artikel/inkluderande-undervisning-att-framja-alla-studenters-mojligheter-att-delta-pa-lika-villkor - 2025-04-15

NORDUnet avbryter pågående upphandling av lärplattform

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 21 april 2023 En ny upphandling med korrigerat och förtydligat underlag kommer att publiceras i nästa vecka. Foto: Christina @ wocintechchat.com från Unsplash.com. Just nu pågår en upphandling av lärplattform via NORDUnet, som har tagit beslutet att avbryta upphandlingen på grund av påtalade oklarheter kri

https://www.education.lu.se/artikel/nordunet-avbryter-pagaende-upphandling-av-larplattform - 2025-04-15

Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!

Av hakan [dot] eftring [at] certec [dot] lth [dot] se (Håkan Eftring, Certec, Institutionen för designvetenskaper, LTH) - publicerad 27 april 2023 Den viktigaste insikten är att studenter är olika och behöver olika sätt att bli motiverade, olika sätt att ta till sig kunskap och olika sätt att presentera sin kunskap. Studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna. Hur ska jag

https://www.education.lu.se/artikel/gor-din-undervisning-mer-tillganglig-och-inkluderande-steg-steg - 2025-04-15

Lärare berättar om återbruk av erfarenheter och material från pandemin

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 17 augusti 2023 Med en improviserad hemmastudio, gratis mjukvara och en intensivkurs på nätet i filmredigering kunde lärare ta sitt samhällsansvar och producera digitalt undervisningsmaterial från karantän. I ett fall på avdelningen för konstruktionsteknik visade kursutvärderingen på en klar förbättring fr

https://www.education.lu.se/artikel/larare-berattar-om-aterbruk-av-erfarenheter-och-material-fran-pandemin - 2025-04-15

Upphandling av lärplattform avbryts igen

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 8 september 2023 Den pågående upphandlingen av lärplattform via NORDUnet har avbrutits igen på grund av överklagande. I våras fick upphandlingen avbrytas på grund av oklarheter i anbudsförfarandet. Här kommer en kort uppdatering av läget just nu. Foto: Mimi Thian från Unsplash.com Vad händer nu? Upphandlin

https://www.education.lu.se/artikel/upphandling-av-larplattform-avbryts-igen - 2025-04-15

Hallå där Rachel Forsyth!

Publicerad 27 oktober 2023 Lär känna Rachel Forsyth, numera anställd som pedagogisk utvecklare på Enheten för undervisningsstöd. Rachel kommer ursprungligen från Storbritannien. Hon arbetade länge som pedagogisk utvecklare på Manchester Metropolitan University, med inriktning på examination och lärande online. Där undervisade hon också nya universitetslärare.  Hur kommer det sig att du ville arbet

https://www.education.lu.se/artikel/halla-dar-rachel-forsyth - 2025-04-15

Utveckla din pedagogiska kompetens med AHU:s kurser våren 2024

Av steven [dot] curtis [at] ahu [dot] lu [dot] se (Steven Curtis, AHU) - publicerad 30 oktober 2023 Fördjupa din pedagogiska kompetens, generellt eller i relation till särskilda uppdrag och utmaningar, genom att delta i AHU:s högskolepedagogiska kurser. Sista ansökningsdag för vårens kurser är den 28 november 2023. Anmäl dig till vårens högskolepedagogiska kurser och utveckla din pedagogiska kompe

https://www.education.lu.se/artikel/utveckla-din-pedagogiska-kompetens-med-ahus-kurser-varen-2024 - 2025-04-15

Pint* of Science

Publicerad 18 maj 2021 Pint* of Science är en årlig internationell vetenskapsfestival som äger rum varje maj över hela världen. Målet är att ta forskare närma samhället för att berätta om de senaste händelserna i vetenskapens värld. Med att delta i evenemang kommer du att kunna träffa och diskutera med de män och kvinnor som formar morgondagens vetenskap. Sofie Ceberg representerar Lunds Universit

https://www.msf.lu.se/artikel/pint-science - 2025-04-15