Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 527347 sökträffar

The role of professional logics in quality register use: a realist evaluation

Published 27 July 2020 Clinical practice improvements based on quality-register data are influenced by multiple factors. Although there is agreement that information from quality registers is valuable for quality improvement, practical ways of organising register use have been notoriously difficult to realise. The present study sought to investigate the mechanisms that lead various clinicians to u

https://www.lupop.lu.se/article/role-professional-logics-quality-register-use-realist-evaluation-0 - 2025-01-13

Women with fair phenotypes seem to confer a survival advantage in a low UV milieu. A nested matched case control study

Published 27 July 2020 Sun exposure in combination with skin pigmentation is the main determinant for vitamin D status. Human skin color seems to be adapted and optimized for regional sun ultraviolet (UV) intensity. However, we do not know if fair, UV-sensitive skin is a survival advantage in regions with low UV radiation. New publication in PLOS ONE

https://www.lupop.lu.se/article/women-fair-phenotypes-seem-confer-survival-advantage-low-uv-milieu-nested-matched-case-control-study - 2025-01-13

Establishing spatially-enabled health registry systems using implicit spatial data pools: case study – Uganda

Published 28 July 2020 Spatial epidemiological analyses primarily depend on spatially-indexed medical records. Some countries have devised ways of capturing patient-specific spatial details using ZIP codes, postcodes or personal numbers, which are geocoded. However, for most resource-constrained African countries, the absence of a means to capture patient resident location as well as inexistence o

https://www.lupop.lu.se/article/establishing-spatially-enabled-health-registry-systems-using-implicit-spatial-data-pools-case-study-0 - 2025-01-13

Håll en frågestund online!

Publicerad 19 maj 2021 När studenterna kommer till oss på Campus så är det inte bara för att gå på föreläsningar, de lär också känna miljön här, sina kursare och oss lärare. En del av att bli till det man studerar sker i detta utbyte mellan föreläsningar, övningar och tentor. Den delen är inte helt enkel att skapa om man istället undervisar på distans. Även när undervisningen sker live på Zoom så

https://www.education.lu.se/artikel/hall-en-fragestund-online - 2025-01-13

10 tips för bättre Zoom-föreläsningar

Publicerad 19 maj 2021 Hur får du din Zoom-föreläsning att fungera optimalt? Foto: ConvertKit via Unsplash Se till att du hörs tydligt, använd en extern mikrofon och kolla gärna i förväg att den fungerar som den ska.  Se till att du syns bra, om du har naturligt ljus i rummet bör det komma framifrån och inte bakifrån.  Kameran ska helst vara i ögonhöjd, för att undvika att du tittar ner på din pub

https://www.education.lu.se/artikel/10-tips-battre-zoom-forelasningar - 2025-01-13

Interaktivitet och känsla av sammanhang

Publicerad 19 maj 2021 Omställningen till digital undervisning har tvingat universitetslärare att visa prov på en imponerande uppfinningsrikedom och flexibilitet i sin undervisning. Samtidigt har många studenter lidit under omställningen och en av anledningarna till detta är att den digitala undervisningen upplevs vara enformig och att det är svårt att känna den känsla av sammanhang som är så vikt

https://www.education.lu.se/artikel/interaktivitet-och-kansla-av-sammanhang - 2025-01-13

Tvärgrupper – ett sätt att få studenterna att orka vara aktiva i Zoom

Publicerad 19 maj 2021 Den som själv är aktiv lär sig mer än den som bara lyssnar på andra. Därför jobbar jag mycket med tvärgrupper på olika sätt i min undervisning. Grundidén är att alla studenter ska få möjlighet att prata mycket samtidigt som de blir motiverade att själva ta ansvar för samtalet och därmed för sitt eget lärande. Foto: Leon via Unsplash Arbetet med tvärgrupper kan se ut på olika

https://www.education.lu.se/artikel/tvargrupper-ett-satt-att-fa-studenterna-att-orka-vara-aktiva-i-zoom - 2025-01-13

Stötta dina Zoom-trötta studenter

Publicerad 26 maj 2021 Det går inte att förutsätta att alla studenter har en bra studieteknik när de börjar på universitetet eller för den delen efter att de kommit några år in i studierna. För många innebär universitetet helt nya förväntningar på eget ansvar för arbetsmiljö och motivation. Nu ställer dessutom bytet till digital undervisning ännu högre krav på rutiner och eget engagemang. Vår nya

https://www.education.lu.se/artikel/stotta-dina-zoom-trotta-studenter - 2025-01-13

Quizzar och förlängd skrivtid

Publicerad 31 maj 2021 Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning. Foto: Luke Chesser via Unsp

https://www.education.lu.se/artikel/quizzar-och-forlangd-skrivtid - 2025-01-13

Using Virtual Labs to Teach Reaction Engineering

Av michael [dot] grimsberg [at] chemeng [dot] lth [dot] se (Michaël Grimsberg) - publicerad 1 juni 2021 Reaction Engineering introduces third-year chemical engineering students at Lund University to the principles of reactor analysis, sizing, and design. Like other similar courses, it was traditionally taught with a heavy emphasis on theory and the derivation of mathematical equations. Students co

https://www.education.lu.se/artikel/using-virtual-labs-teach-reaction-engineering - 2025-01-13

Gästföreläsare – en bra anledning till hybridundervisning

Publicerad 18 augusti 2021 Photo by M.Accelertor on Unsplash Det är inte självklart att det är studenterna som ska zooma in till en föreläsning, man kan istället tänka sig att föreläsaren finns på distans. Detta är mycket praktiskt för gästföreläsare som finns på stort avstånd och som då slipper resa. Det öppnar också för enklare samarbeten mellan lärosäten.  Det kommer att se lite olika ut ifall

https://www.education.lu.se/artikel/gastforelasare-en-bra-anledning-till-hybridundervisning - 2025-01-13

Ny editor i Padlet

Publicerad 9 augusti 2021 Bild:  Kelly Sikkema on Unsplash Padlet har gjort en uppdatering av sin inläggseditor - de kallar denna Post Composer. Det är inte en stor förändring, men utseendet ser lite annorlunda ut. Till nyheterna hör att skrivfälten för inlägg bytt plats och att ytan för att lägga till bilder, länkar mm nu fått en central plats i mitten. Det går också att jobba med flera inlägg sa

https://www.education.lu.se/artikel/ny-editor-i-padlet - 2025-01-13

Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi?

Av ann-catrin [dot] johansson [at] lth [dot] lu [dot] se (Ann-Catrin Johansson) - publicerad 18 augusti 2021 Hur är det att vara student vid Lunds universitet och ha dyslexi? Hur fungerar vardagen? Malin Cronquist fick diagnosen dyslexi under sin gymnasietid. Vi fick möjligheten att träffa Malin och höra om hennes erfarenhet efter fem års studier vid Lunds tekniska högskola. Foto: Clarissa Watson

https://www.education.lu.se/artikel/hur-ar-det-att-vara-student-vid-lunds-universitet-och-ha-dyslexi - 2025-01-13

Läraren om Inspera: "Stor rikedom av frågeformat"

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 5 oktober 2021 Hans Knutsson, lektor och programchef på Ekonomihögskolan, har använt Inspera i ett par år nu och ur ett lärarperspektiv är han mycket nöjd. Han har använt verktyget både i sal och på distans och ser framför allt positivt på alla de möjligheter som Inspera erbjuder i form av många olika fråg

https://www.education.lu.se/artikel/lararen-om-inspera-stor-rikedom-av-frageformat - 2025-01-13

Att använda video i undervisningen

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Video kan användas på olika sätt i undervisningen. Belt och Lowenthal (2021) ger en översikt av litteraturen om hur video kan användas i undervisningen och vad vi vet om hur det påverkar inlärningen. Här sammanfattas denna artikel.  Foto: Nicole Geri via Unsplash.com De praktiska slutsatser

https://www.education.lu.se/artikel/att-anvanda-video-i-undervisningen - 2025-01-13

Det nya normala – en litteraturöversikt

Av maria [dot] esaiasson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se (Maria Esaiasson) - publicerad 28 oktober 2021 Corona och den följande nedstängingen av universitet över hela världen har betytt att vi alla behövt lära oss undervisa på distans i ett högt tempo. Pedagoger över hela världen har samlat erfarenheter och utvärderat hur det fungerat och talar ofta om samtiden som ”det nya normala” och avser

https://www.education.lu.se/artikel/det-nya-normala-en-litteraturoversikt - 2025-01-13

Smart Built Environment nytt svenskt strategiskt innovationsområde

Publicerad 27 april 2015 Smart Built Environment är ett av de fem forsknings- och innovationssatsningar som får dela på sammanlagt 430 miljoner kronor från stat och näringsliv. VINNOVA, Energimyndigheten och Formas har beslutat att göra Smart Built Environment till ett av fem strategiska innovationsområden i Sverige. Staten och näringslivet satsar gemensamt inledningsvis upp till 200 miljoner kron

https://www.nateko.lu.se/sv/artikel/smart-built-environment-nytt-svenskt-strategiskt-innovationsomrade - 2025-01-13

Workshop: All my relations 2, Ecological co-learning, Existential Sustainability

Av amanda [dot] pettersson [at] thm [dot] lu [dot] se (Amanda Pettersson) - publicerad 15 maj 2023 ALL MY RELATIONS 2 is a 3-days transdisciplinary workshop that explores the ecological potential of performance, performativity and eco-pedagogy. Extended deadline to apply, 9 august. For the second time we now arrange this three-day workshop in Gylleboverket, a center for ecological art located in t

https://www.thm.lu.se/artikel/workshop-all-my-relations-2-ecological-co-learning-existential-sustainability - 2025-01-13