Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 125385 sökträffar

Våra studier riktade mot förskola och skola

Traumamedveten omsorg och barns motståndskraft I flera kontrollerade studier som löper över ett längre tidsspann följer vi personal inom förskola och skola för att undersöka de kort- och långsiktiga effekterna av psykoedukativ utbildning om Traumamedveten omsorg (TMO), genomförd av Rädda Barnen. Vi utvärderar hur utbildningen påverkar personalens upplevda professionella kompetens, välmående, kunsk

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/utvecklingspsykologi/vara-studier/vara-pagaende-studier/vara-studier-riktade-mot-forskola-och-skola - 2025-10-19

Forskargruppen

Traumamedveten omsorg och barns motståndskraft Elia Psouni (projekt PI) är legitimerad psykolog, professor i Utvecklingspsykologi och föreståndare för avdelningen för utvecklingspsykologi vid psykologiska institutionen på Lunds universitet. Elia Psounis forskningsområden berör anknytningsutveckling, familjerelationer och psykisk hälsa, med särskilt beaktande av utvecklingen i olika familjeformer o

https://www.psy.lu.se/forskargruppen-0 - 2025-10-19

Examinationsregler

Examinationsregler, riktlinjer för utformning av tentamen. Allmänt Gällande examinationsregler ska delges studenterna vid kursstart. Avidentifiering gäller vid rättning av sals- och hemtentamen. Studenten är skyldig att hålla sig informerad om aktuell kurslitteratur och tenterar efter aktuell litteraturlista, såvida inget annat överenskommits. Vid litteraturbyte ska studenten ha möjlighet att tent

https://www.psy.lu.se/utbildning/vara-utbildningar/psykologprogrammet/regelverk/examinationsregler - 2025-10-19

Våra studier riktade mot familjehemsföräldrar och placerade barn och unga

Traumamedveten omsorg och barns motståndskraft I flera kontrollerade studier följer vi familjehemsföräldrar över tid, och undersöker de kort- och långsiktiga effekterna av den psykoedukativa trauma-informerade utbildningen Traumamedveten omsorg för familjehemsföräldrar (TMO-F).Vi studerar bland annat familjehemsförälderns upplevda föräldraförmåga, kunskap om traumamedveten omsorg och förståelse fö

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/utvecklingspsykologi/vara-pagaende-studier/vara-studier-riktade-mot-familjehemsforaldrar-och-placerade-barn-och-unga - 2025-10-19

Om projektet

Traumamedveten omsorg och barns motståndskraft Vi studerar effekten av trauma-informerade utbildningar riktade mot omsorgspersoner, till exempel familjehemsföräldrar eller personal i förskolan och skolan. Vi undersöker effekterna av omsorgspersonernas utbildning både för deras självupplevda kompetens, traumakunskaper och attityd gentemot barnet och för barnets välbefinnande, anknytningstrygghet oc

https://www.psy.lu.se/om-projektet-tmo - 2025-10-19

SNAP

The network for research on Sexuality, Norms and Psychology Nätverket för forskning om sexualitet, normer och psykologi startades med syfte att stärka sexualitetsforskningen vid Institutionen för Psykologi vid Lunds universitet. I förlängningen kan vår forskning och kunskap spela roll för alla personer i både personligt liv och yrkesmässig praktik. Nätverket startade våren 2022 för att samla forsk

https://www.psy.lu.se/snap - 2025-10-19

Scheman för psykologprogrammet

Scheman för samtliga delkurser och kurser finns samlat per termin, hösttermin respektive vårtermin. Scheman för en hösttermin publiceras cirka 10 juni och scheman för en vårtermin publiceras cirka 1 december. Scheman vårtermin Scheman hösttermin Akademisk kvart i scheman: om en schemapost till exempel är kl 8:00-10:00 så börjar det kvart över. Om det inte står något annat i kommentarsfältet. Salst

https://www.psy.lu.se/utbildning/vara-utbildningar/psykologprogrammet/schema-vt2023/scheman-psykologprogrammet - 2025-10-19

Möt en alumn: Alma Bergil

"Psykologin har varit ”key competence” för mig i arbete med kommunikation och relationer!" Vad jobbar du med idag?- Jag arbetar idag som Head of Community and Communications på Pink Programming i Malmö. Vi är en organisation som arbetar för en mer jämställd tech-bransch genom att anordna kodevent för kvinnor, icke-binära och transpersoner, lyfta de som redan är i branschen, samt hjälpa företag att

https://www.psy.lu.se/mot-en-alumn-alma-bergil - 2025-10-19

The Psychology of Ecological and Dynamic Systems

Course information The course The Psychology of Ecological and Dynamic Systems, 7,5 credits, is offered as a third-cycle optional, methodological course at the Department of Psychology, Lund University. Course informationThe course introduces theoretical principles and empirical work based on the theories of Ecological Psychology and Dynamic Systems Theory. The course is intended to apply the phil

https://www.psy.lu.se/psychology-ecological-and-dynamic-systems - 2025-10-19

Barns röst, rättigheter och utveckling

Morgondagens praktiker för en resilient barndom Samtiden ger gott om exempel på att våra samhällen ständigt står inför nya utmaningar, lokalt, nationellt och globalt. Vissa samhällsutmaningar är förutsägbara, andra är oväntade. En nödvändig individuell, kollektiv, politisk och samhällelig förmåga för att ta sig an dessa utmaningar är förmågan till anpassning. Nyckeln till en långsiktigt hållbar an

https://www.psy.lu.se/child-voices-rights-development - 2025-10-19

Lund University Network for Dynamic Systems Theory and Ecological Psychology

The interdisciplinary LU Network for Dynamic Systems Theory and Ecological Psychology (LUNDSTEP) aims to make visible, promote, and develop the theoretical, methodological, analytical, and practical implementations of Dynamic Systems Theory and Ecological Psychology.The network contains researchers, scholars, and students with interdisciplinarily varying interests, informed by principles from Dyna

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsnatverk/lund-university-network-dynamic-systems-theory-and-ecological-psychology - 2025-10-19

Projekt SoL – Självkänsla och Livssituation

Självskadebeteenden – när en individ medvetet skadar sin kropp, och ätstörda beteenden – när en individ har ett problematiskt förhållande till mat och ätande, är relativt vanliga bland ungdomar, särskilt i mitten av tonåren. Unga personer som gör sig själv illa mår ofta psykiskt dåligt och/eller lever i en svår situation. Det finns fortfarande alltför lite forskning om varför vissa tonåringar utve

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/klinisk-psykologi/projekt-sol-sjalvkansla-och-livssituation - 2025-10-19

Om oss

Vi som deltar i projektet finns huvudsakligen vid institutionen för psykologi vid Lunds Universitet.Daiva Daukantaitė, docentDaiva är nuvarande huvudansvarig för SOL-projektet. Hon skrev sin doktorsavhandling om subjektivt välmående hos kvinnor vid Stockholms Universitet, och arbetar idag som lektor vid Institutionen för psykologi vid Lunds Universitet. Hon bedriver och varit del av flertalet proj

https://www.psy.lu.se/forskning/forskningsavdelningar/klinisk-psykologi/projekt-sol-sjalvkansla-och-livssituation/om-oss - 2025-10-19

Vetenskapliga publikationer

SoL har hittills bidragit med flera viktiga insikter relaterat till självskadebeteende och ätstört beteende bland tonåringar och vuxna i Sverige. En av våra viktigaste vetenskapliga publikationer heter: ”Vad händer med unga vuxna som skadar sig själva i tonåren? En tioårsuppföljning”. I denna studie så fann vi att risken för depression och ångest i ung vuxenålder var högre för unga vuxna som skada

https://www.psy.lu.se/forskning/klinisk-psykologi/projekt-sol/vetenskapliga-publikationer - 2025-10-19

Baserat på 2017 års data eller senare

 Claréus, B., Wångby-Lundh, M., Lundh, L.-G., Rådman, G., Bjärehed, J., & Daukantaitė, D. (Accepterad/under tryckning). Predicting adult mental health from non-suicidal self-injury in adolescence: A prospective study spanning 2007−2023. European Child and Adolescent Psychiatry. https://doi.org/10.1007/s00787-025-02785-8Nilsson, M., Claréus, B., Bjärehed, J., Bjärehed, M., & Daukantaitė, D. (2025).

https://www.psy.lu.se/forskning/klinisk-psykologi/projekt-sol/vetenskapliga-publikationer/baserat-pa-2017-ars-data-eller-senare - 2025-10-19

Baserat på 2006-2008 års data

Daukantaité, D., Lundh, L. G., Wångby-Lundh, M. (2019). Association of direct and indirect aggression and victimization with self-harm in young adolescents: A person-oriented approach. Development and Psychopathology, 31(2), 727-739. doi:10.1017/S0954579418000433 Viborg, N., Wångby-Lundh, M., Lundh, L. G., Wallin, U., & Johnsson, P. (2018). Disordered eating in a Swedish community sample of adoles

https://www.psy.lu.se/forskning/klinisk-psykologi/projekt-sol/vetenskapliga-publikationer/baserat-pa-2006-2008-ars-data - 2025-10-19

Studier om föräldrabarnrelationer och anknytningsutveckling med växelvis boende

Hur går anknytningsutvecklingen till hos de yngsta barnen som växer upp växelvis? Forskning visar att barn i växelvis boende verkar kunna utveckla trygg anknytning till båda sina föräldrar. Våra studier handlar alltså inte om att sammankoppla en viss boendeform med en viss typ av anknytning, utan fokuserar istället på hur denna utveckling går till och hur barnen upplever relationen till sina föräl

https://www.psy.lu.se/studier-om-foraldrabarnrelationer-och-anknytningsutveckling-med-vaxelvis-boende - 2025-10-19

Anknytningstrygghet och emotionell anpassning vid introduktion till förskolan

Evidens kontra övertygelse Kvaliteten på relationen mellan omsorgspersonerna och det lilla barnet har stor betydelse för barnets utveckling. När barnet börjar förskolan knyts familje- och förskole-kontexten ihop för första gången. Eftersom förskolepersonal kan bli en viktig omsorgsperson för barnet är det viktigt att bygga en nära och bra relation till barnet. Själva introduktionen till förskolan

https://www.psy.lu.se/anknytningstrygghet-och-emotionell-anpassning-vid-introduktion-till-forskolan - 2025-10-19