Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 531412 sökträffar

Vad innehåller tjänsten? - en studie om produktdifferentiering inom fastighetmäklarbranschen

Målet med att anlita en fastighetsmäklare är tydligt, bostaden ska bli såld till ett tillfredställande pris. Däremot är processen, det vill säga vad tjänsten egentligen innehåller och hur fastighetsmäklaren sätter sina arvoden, desto mer diffus. Mäklartjänsten är liksom tjänster i allmänhet opåtagliga, ytterst subjektivt uppfattade och svåra att standardisera. Det är bland annat detta som skiljer

"Ta bara bilder och lämna bara bubblor...eller hur var det?" -En studie av miljöledning och kommunikation inom dykbranschen

Turismen bidrar, i likhet med de flesta industrier, med olika negativa effekter på miljön. Problem uppstår när antalet besökare överstiger ett områdes ekologiska bärförmåga, det vill säga när miljön i ett område skadas, eller växter och djur trängs undan från naturområden på grund av människor. Antal utförda dykcertifikat har mer än fördubblats sedan 1990 och det har genom tidigare forskning fasts

Turnaround Management - Nyckeln till framgång?

Titel: Turnaround management – nyckeln till framgång? Författare: Maria Lejefors, Caroline Odell och Sofie Svensson. Handledare: Richard Ek och Bo Markulf. Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera de nyckelfaktorer som bidrar till ett framgångsrikt förändringsarbete inom en organisation. För att göra syftet mer operationaliserbart kommer vi att använda turnaround management som den lins vi b

Intern kommunikation - Är det dags att lägga personaltidningen i återvinningstunnan?

Organisationskommunikation har under de senaste decennierna påverkats av olika samhälleliga förändringar. Störst påverkan har möjligheten att kommunicera via digitala medier haft. Många förutspådde att dessa digitala medier, såsom intranät, skulle leda till bortfallet av mer traditionella pappers-kanaler, exempelvis personaltidningar, som länge använts för intern kommunikation. Detta har emellerti

Sociala markörer i stämplingsprocessen - en studie av stigmatisering och stereotypisering av människor med utländsk bakgrund

Tidigare forskning har belyst problemet med medias negativa bild av människor med utländsk bakgrund. Alla människor konfronteras med medias bild av invandrare, vilket skapar en invandraridentitet där man ständigt påminns om de negativa effekterna av att vara av utländsk härkomst. Det är utifrån denna problematik som vi valt att basera vår undersökning på. Vår huvudfråga är: Hur påverkar stigmatise

The staff member vs. organizational life: nomalizing judgments, self-reflections, and stigma

The study rests in a general notion of sexuality in an organizational context. More specifically, it entangles how the homosexual staff member reasons upon his gayness and homosexual urges with regard to various factors of organizational life. The main purpose is to determine what significance organizational life has to self- reflections, and moreover, what possible consequences are in terms of se

Corporate Social Responsibility - In A Developing Country

Purpose: The main purpose is to investigate a multinational corporation subsidiary established in a developing country and their current as well as their future work concerning CSR. Method: To carry out our research, we performed a theoretical study as well as an empirical. Our empirical study consisted of a qualitative case study performed at the company stated above. We used semi-structured inte

Det digitaliserade servicemötet - en studie av relation och självservice

Ämne: Magisteruppsats, 10p, Institutionen för Service Management, Lunds universitet Författare: Andreas Bruzelius, Ola Hallenheim Handledare: Carl R Hellberg, Pia Siljeklint Problemdiskussion: Den forskning som främst återges i service managementlitteraturen bygger på att människor träffas i ett servicemöte där frontpersonalen ”levererar” service. Ofta betonas frontpersonalens stora roll som delti

Förändringar i Boverkets ByggRegler, BBR – med fokusering på kap 9, Energihushållning

Boverket är en av de myndigheter som styr byggandet i Sverige. Med hjälp av bland annat Boverkets Byggregler, BBR, anger de föreskrifter och allmänna råd som anger krav på uppförandet av byggnader samt övrig bebyggelse. Det har skett stora förändringar av dessa regler och med utgångspunkt i BBR 94 (BFS 1993:57) och BBR (BFS 1993:57 med ändringar till och med 2006:12) görs här en jämförelse mellan

Tennis i sus och grus- En studie om faktorer som påverkar företags val av Catella Swedsih Open som sponsringsobjekt

Catella Swedish Open grundades 1948 och firar i år 60 års jubileum. Sedan slutet av 1990-talet har en ökning av sponsorer och sponsorintäkter växt i takt med den massmediala uppmärksamheten. De faktorer som påverkar ett företags val av sponsringobjekt i detta specifika fall är användningen av eventet som relationsvård till sponsringsföretagens kunder. Image överföring är även det en påverkande fak

Sanningens Ögonblick - en relationen mellan extern och intern marknadsföring i serviceföretag

I uppsatsen har relationen mellan extern och intern marknadsföring undersökts och analyserats i ett kontextområde bestående av det geografiska området Polen och turismsegmentet, affärsresenärer. Marknadsföring ska ses som en integrerad del som genomsyrar hela organisationen, det vill säga att det är en aktivitet som bedrivs på alla nivåer och av alla anställda i verksamheten. Varumärket och gäster

Varumärkespassion- en studie av varumärkesorientering inom Gröna Konsum

Syfte: Uppsatsen behandlar tillämpligheten av teorin om den varumärkesorienterade organisationen inom detaljhandeln. Vilka är de specifika krav som ställs på varumärkesbyggande inom detaljhandel. Om några specifika krav ställs på detaljhandeln är det uppsatsens syfte att vara teoriutvecklande för att se hur dessa specifika krav kan användas i modellen. Metod: Uppsatsen bygger på en deduktivmetod.

Hur den interna kvaliteten kan höjas genom införandet av ett Balanced Scorecard- en fallstudie av EuroMaint

Uppsatsen är genomförd som en kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i fallföretaget EuroMaint. Vi har använt en kvalitativ metod, genom att vi bland annat intervjuat ett antal olika aktörer med god insyn i EuroMaint, för att möjliggöra en djupgående analys. Vi har konstaterat att EuroMaint har brister i sin interna kvalitet och att dessa kan förbättras genom att införa ett Balanced Scorecard. Det

Alternativa aktiemarknaden - ett konkurrenskraftigt alternativ eller en språngbräda mot större marknadsplatser?

Syftet med denna uppsats är att utreda vilka faktorer som ligger bakom ett företags beslut att ansluta sig till en mindre finansiell marknadsplats och hur dessa faktorer påverkat valet av marknadsplats. Vi vill även komma till insikt om vad som påverkar besluten om att stanna kvar respektive lämna marknadsplatsen i fråga, för att på så sätt kunna se tendenser till om det finns ett behov av alterna

Super Mario wears Prada - En studie om produktplacering i elektroniska spel

Syfte: Syftet med studien är att förstå konsumentens upplevelse av produktplacering i elektroniska spel. Metod: Vi använder oss av fokusgrupper för att samla in empiriskt material. Den största fördelen med detta är att deltagarna i en fokusgrupp utmanas och ifrågasätts av de övriga gruppdeltagarna och därför måste deltagarna motivera och reflektera över sina ståndpunkter. Vi kan därför uppnå störr

Att valla katter - en studie om att accepteras av läkare

Hur kan det förklaras att läkare har svårt att acceptera icke-läkare ichefspositioner? Studien har en kvalitativ, interaktiv induktiv ansats.Empiriinsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer. Studien är byggd på litteratur om kunskapsintensiva företag och organisationer. I analysen används teorier om yrkesidentitet och makt som huvudsakliga teoretiska förklaringsverktyg. Studien komme

Icke-professionella modeller i modereklam - En fallstudie av MQ:s reklamkampanj

Uppsatsen behandlar vilka för- respektive nackdelar icke-professionella modeller kan medföra i modereklam. För att belysa detta fenomen har vi, genom en kvalitativ undersökning bestående av informantintervjuer och fokusgruppsdiskussioner, studerat MQ:s senaste reklamkampanj och deras val av modell. Utifrån studien kan det konstateras att det har någon betydelse om klädföretag anlitar professionell

Lokal identitet : En studie av hur lokal identitet kan utläsas ur fyra förhistoriska utställningar i Skåne.

Uppsatsen handlar om att det går att urskilja en lokal identitet på fyra skånska museer och även se om det finns någon regional identitet. Undersökningen sker genom studiebesök på respektive museum och sedan en beskrivning av utställningarna. Sedan följer en analys av materialet som finns i utställningarna för att försöka se en lokal identitet i dem. Resultatet av uppsatsen är att jag enkelt k

Vad är problemet? - om konstruktionen av äldre invandrare som problem inom vård och omsorg.

The purpose of this essay was to see how the construction of elderly immigrants as a problem in healthcare and elderly care has been described in the relevant literature. In the course of doing so I tried to answer the following questions; What is said to be the expected problems or difficulties in work with eldely immigrants? How are the expected members of the problemgroup defined and identified