Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 535660 sökträffar

Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv

Problem: Konsumtionsforskningen har gått ifrån fokusering på människans fysiologiska behov och synen på människan som en enskild individ till fokus på de psykologiska och sociala behoven där människan sätts in i ett socialt sammanhang. Vilka föreställningar har studenter vid Service Management programmet, Campus Helsingborg, Lunds Universitet, om konsumtion? Hur kan dessa föreställningar relateras

Verksamhetsstyrning inom ett hotell

Problemställning: En verksamhetsstyrning med fokus på de ickefinasiella styrmedel börjar framhävas som allt viktigare faktorer för ett företags långsiktiga framgång. Vårt främsta mål är att belysa de mest särskiljande drag och problem med verksamhetsstyrningen på ett hotellföretag. Detta gör vi då det finns mycket skrivet om styrmedel i allmänhet och, utifrån vårt intresse för branschen, har vi dä

"Home Sweet Home" - A Controversial Thought? - A Case Study of IKEA in Japan

IKEA Funabashi has overall proven itself to be successful since its establishment in Japan in 2006. They have chosen to adapt themselves to obligatory cultural aspects while still being able to standardize their products and keep what makes them special – their so-called “Swedishness”. Another reason for their success may be the fact that they do not have any direct competitors. We do however reco

Las Vegas på Svenska villkor - Att kombinera nätpoker med socialt ansvar

The main purpose is to illuminate how a company links certain values to its brand in an effort to achieve a competitive position. We have done this by studying the government owned company Svenska Spel and its entrance on the netpokermarket. With Corporate Social Responsibility as a guidance for the company they wanted to offer Swedish gamblers an alternative to the, often morally dubious, interna

Externa affärsetableringar - ett nödvändigt ont? - En fallstudie på Borlänge kommun

Syfte: Syftet med undersökningen är att öka kunskapen om vad som påverkar de beslut kommuner tar vid externa affärsetableringar. Genom att genomföra en fallstudie på Borlänge kommun kan vi öka kunskapen och dra slutsatser om vilka intressen som styrt besluten och hur de genomförts. Metod:För att besvara vårt syfte har vi gjort en aktörsorienterad fallstudie på Borlänge kommun. Vi har valt två aktö

Varumärkets betydelse i konkurrensstrategin - En studie om hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV

Studiens syfte är att utifrån konkurrensstrategi och varumärke skapa en djupare förståelse för hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV. Vi har arbetet efter en kvalitativ forskningsansats, med en undersökning i form av intervjuer med både personal på marknadsavdelningarna hos fyra marknadsledande leverantörer i dagligvaruhandeln. Inledningsvis redogör vi för Porter:s

Hälsofrämjande personalarbete - ett arbetssätt som förbättrar på lång sikt.

SAMMANFATTNING Uppsatsen's titel: Hälsofrämjande personalarbete - ett arbetssätt som förbättrar på lång sikt. Universitet och institution: Lund's Universitet, Service Management, Campu's Helsingborg. Ämne/nivå: SMTX06, Kandidatuppsat's 15 p. Seminariedatum: 5 juni Vårterminen 2008. Författare: Gabriella Danerhall, Frida Peterson och Malin Svärd. Handledare: Richard Ek och Pia Silje

Nätverka - Bulle eller Business? En studie om Marknadsföreningen i Helsingborgs frukostklubb

Ett nätverk kan vara uppbyggt på många olika sätt där länkar binder samman noder och relationer uppstår genom kontaktskapande. Detta enkla men ändå komplexa fenomen gjorde oss nyfikna på och intresserade av att undersöka varför och hur individen nätverkar. Uppsatsens utgångspunkt är organiserade nätverk och fokus ligger på Marknadsföreningen i Helsingborg och dess medlemmar. Efter att ha lagt en g

Designade hotell - Materialitet skapar immateriella upplevelser

Syfte: Syftet är att undersöka hotelldesign som konkurrensstrategi inom upplevelseekonomin. Frågeställningar: Hur uttrycker hotellen sig genom sin design? Vad vill hotellen förmedla till gästen genom sin design? Hur använder hotellen sin design som konkurrensstrategi? Tillvägagångssätt: Vi har använt oss av två kvalitativa datainsamlingsmetoder, intervjuer och observationer, och gjort en semiotisk

Ett varumärks väg - En fallstudie av Gina Tricot från avsändare till mottagare

Syfte: Syftet med studien är att undersöka den komplexitet som finns när ett företag ska förmedla sitt varumärke till kund. Studien kommer belysa svårigheter med att få kundernas uppfattning att stämma överrens med företagets intention. Slutsatser: Slutsatser dras om att Gina Tricot använder marknadsföring för att förmedla tydliga budskap kring produkt, pris och nyheter. Varumärkets personlighet s

Turistbyråns framgångsfaktorer- en granskning av turistbyråer

Syftet är att beskriva och analysera framgångsfaktorer för att driva en turistbyrå. För att besvara syftet har det genomförts kvalitativa undersökningar i form av djupintervjuer och observationer hos sju turistbyråer från Varberg i norr till Trelleborg i söder, med Helsingör inräknat. Tillvägagångssättet i uppsatsen är baserad på en abduktiv ansats, där vi utgått från den empiriska undersökningen

Privatisering - en studie om hur personalen upplever en förändringsprocess inom vårdsektorn

Over the past decade there have been major changes within the Swedish healthcare sector, one of the more important ones being the privatization of public healthcare. This study focuses on healthcare for the elderly and analyses how employees have experienced the privatization and how they have adapted to new discourses. The discourse change from patient to costumer is of central importance to this

Det osynliga sortimentet, Konsten att få kunderna att uppmärksamma

Sammanfattning Ämne SMT 302, Kandidatuppsats, 10 poäng. Författare Alexander Palmgren Henrik Andréasson Problembeskrivning Det finns begränsade studier som konkret visar om enklare exponeringar av vissa utvalda produkter eller varugrupper skapar större uppmärksamhet hos kunden. Syfte Denna uppsats syftar till att analysera några olika exponeringars betydelse för impulsköp av förbrukningsvaror i li

Flödesverktyg för Parajett AB

From the beginning Parajett was a printing company which has developed into a graphical IT company. Today Parajett delivers complete communication solutions to their customers. The customers demand more flexible solutions and this generates more work in the programming department. High postage cost, small edition and poor security are some of Parajett’s problems. To solve these problems Parajet wo

Den levande skyltdockan - en empirisk studie i butik

Vi fick inspiration till vårt uppsatsämne Butikskommunikation efter att ha tagit del av en konsumentstudie gjord av konsultbyrån Scandinavian Retail Center. Studien baseras på ca 40 stycken ”ute på stan” intervjuer med slumpmässigt valda konsumenter, män och kvinnor, mellan 15 och 60 år där frågan var: vad får dig att handla på impuls? I studien framgår det bland annat att personalens klädsel uppm

Gränslösa möjligheter? - Destinationsmarknadsföring av den gränsöverskridande regionen Transmanche

Storbritannien och Frankrike har genom historien gått igenom både allianser och fiendskap, varit involverade i krig både med och mot varandra, och ur detta har uppstått otaliga kulturella och sociala skillnader länderna emellan. Idag är dock länderna sammanknutna inte enbart genom en fysisk länk i form av tunneln under Engelska kanalen, utan även genom den gränsöverskridande regionen Transmanche.

Förändringar i Boverkets ByggRegler, BBR – med fokusering på kap 9, Energihushållning

Boverket är en av de myndigheter som styr byggandet i Sverige. Med hjälp av bland annat Boverkets Byggregler, BBR, anger de föreskrifter och allmänna råd som anger krav på uppförandet av byggnader samt övrig bebyggelse. Det har skett stora förändringar av dessa regler och med utgångspunkt i BBR 94 (BFS 1993:57) och BBR (BFS 1993:57 med ändringar till och med 2006:12) görs här en jämförelse mellan

KRAV - the missing link between attitude and behaviour

Our objective with this essay is to answer the hypothesis: Which mechanisms influence consumer attitude and behaviour when buying KRAV products? We have achieved this objective by answering the following questions: Who are the consumers who buy KRAV products? Is purchasing behaviour related to socio-demographic factors like age, gender, education or income level? What motivates consumers’ willingn