Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 541471 sökträffar

Contested mangroves : land struggles and the gendered and racialized geographies of climate change

Climate change manifests historically and spatially in uneven geographies of responsibility, vulnerability and adaptation. Urban and tourism expansion on the city’s margins in Cartagena, Colombia, has led to the criminalization and dispossession of land, water, and mangroves in Black communities who resist racism, ecological degradation, and climate vulnerability. We analyse how Black women in mar

Lärarstudenter kläms mellan olika kravmodeller

Det finns en osäkerhet rörande rollfördelningen i samband med lärarstudenters VFU. Såväl lärarstudenter som handledare och VFU-lärare efterfrågar mer och tydligare information om vad man förväntas prestera utifrån den roll man har, enligt en ny avhandling i utbildningsvetenskap.

De strejkande eleverna vill egentligen gå i skolan

Unga är inte mindre politiskt engagerade i dag än tidigare. Men deras politiska handlande söker sig nya former. När Elisabeth Kring analyserar skolstrejk för klimatet med hjälp av filosofen Hanna Arendts idéer växer en komplex bild av relationen mellan vuxna och barn fram. Krings forskning gör det möjligt att tänka kring skolstrejkande elever på ett helt nytt sätt. De överger inte skola och barndo

Inställningen till klassrum är en vattendelare vid skolbyggen

Forskning om skolbyggnader och utbildningsmiljöer är ett växande och mångvetenskapligt område. Ord som ny, innovativ och modern är vanliga i skolbyggnadsprojekt och skapar en bild av att vi befinner oss i en brytningstid. Den upplevelsen intresserar forskningen.

Så kan kognitionsvetenskaplig grundforskning översättas till klassrumspraktik

En grupp engelska forskare har undersökt vad som händer när resultat från kognitionsvetenskaplig grundforskning översätts till undervisning. De konstaterar att den bild som framträder är komplex och delvis motsägelsefull, men att de ändå ser ett värde i att lärare känner till de principer för undervisning som kognitionsvetenskaplig grundforskning erbjuder.

Vänskap ger mening till elevernas skolvardag

Skolan erbjuder rum och scener för elevernas sociala relationer. En avhandling i sociologi utforskar hur högstadieelever skapar och definierar vänskap, och visar att eleverna både kan använda och utmana skolans kunskapsprojekt i sitt vänskapande.

Ökad kunskapsvolym riskerar att leda till fragmentisering och likriktning

Mänsklighetens växande kunskapsvolym gör det allt svårare för lärare att värdera den kunskap som finns, och att välja ut vad som ska göras till en del av undervisningen. Det leder paradoxalt nog inte bara till ökad fragmentisering utan också till ökad likriktning, menar den belgiske sociologen Eric Mangez.

Kan begreppet antropocen användas i stället för hållbar utveckling i undervisningen?

Utbildning för hållbar utveckling har kritiserats för att bli för instrumentell. Som alternativ har undervisning med utgångspunkt i begreppet antropocen prövats. Undervisningen vrids då mot frågor och upplevelser som har med ömsesidighet att göra. Flera studier visar på en möjlig nära relation mellan vetenskapliga perspektiv och didaktiskt nytänkande.

Mobbning måste ses i sitt sociala sammanhang

Trots stora satsningar på förebyggande arbete och trots att barn och unga vanligtvis själva tar avstånd från mobbning, så ökar andelen skolelever som uppger att de mobbats. Denna paradox är utgångspunkten för Joakim Strindbergs avhandling. Hans resultat visar hur viktigt det är att vidga perspektivet och se mobbning i sitt sociala och institutionella sammanhang.

Kunskap ställs mot välmående i arbetet med problematisk skolfrånvaro

När lärare, rektorer och andra aktörer samverkar runt elever med problematisk skolfrånvaro påverkas de av sina professioners normer, traditioner och uppdrag. Det kan leda till att skolans kunskapsuppdrag underordnas omsorgen om elevers välmående. På kort sikt kan det verka rimligt, men på lång sikt kan det vara problematiskt, enligt forskarna Ola Strandler och Martin Harling.

Combining national forest inventories reveals distinct role of climate on tree recruitment in European forests

Tree recruitment forms an essential process in forest growth models as it determines the amount and composition of the next generation of trees and, hence, the provision of forest ecosystem services over long time spans. With global change and the hereby associated changes in environmental conditions and forest management adaptations, the common static tree recruitment modelling approaches have be

Resilience of offshore renewable energy systems to extreme metocean conditions : A review

The replacement of fossil fuels by intermittent renewable energy sources is transforming energy systems world-wide. A significant part of the future electricity demand will be supplied by offshore renewable energy, especially wind, but emerging technologies such as wave and tidal energy also offer great potential. However, the ability of offshore renewable energy systems – and of power systems and

Localization, Proteolytic Processing, and Binding Partners of Versican Isoforms in Vascular Lesions of Pulmonary Arterial Hypertension

Pulmonary arterial hypertension (PAH) is a lethal condition where expansion of the vascular extracellular matrix contributes to increased pulmonary vascular resistance. Versican, a chondroitin sulfate proteoglycan, is known to accumulate in vascular lesions of PAH and hyaluronan and tenascin-C, binding partners of versican, are elevated in PAH. The specific distribution and localization of versica

Kattunskoftor och bomullsstrumpor : Bomullskonsumtion i Karlskrona runt sekelskiftet 1800

The 19th century in Europe was marked by major changes in the clothing supply of households. The availability of new textile materials changed the conditions for consumption and possession of clothing. Much more garments came to be made from purchased and imported fabrics, people’s wardrobes grew in volume, and cotton became an increasingly common and everyday commodity. Though it is well known th