Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 532880 sökträffar

Internprissättning av varuflöden – en fallstudie av några företag verksamma i Sverige

Det finns flera olika möjligheter till prissättning. Det finns inte en enda teoretiskt korrekt eller allmänt accepterad metod. Vad är anledningen till att använda olika prissättningsmetoder och vilken metod är vanligast hos företag? Har det skett förändringar över tiden när det gäller val av prismetod? Det finns även olika motiv till att införa internprissättning i ett företag. Vad anser ekonomer,

eProcurement på SAS

Bakgrund: SAS och 12 andra flygbolag startade under 2001 en marknadsplats som skulle vända sig till flygbranschen. SAS ser dock ett behov att även göra inköp av indirekt material via någon form av e-procurementlösning, till exempel via en marknadsplats, för att på så sätt ytterligare effektivisera sin inköpsprocess. Inköp av dessa produkter lämpar sig inte för en global marknadsplats, utan sköts m

Omstrukturering inom sjukvården

Syftet med uppsatsen är att beskriva de effekter som uppstår i en organisation när denna står inför nya förutsättningar, samt hur anpassningen till dessa nya förutsättningar kan förändra tidigare inarbetade system. Metod: Med tanke på att uppsatsens syfte är av ett beskrivande slag, har studien utförts utifrån ett deskriptivt perspektiv. För att kunna genomföra detta har en kvalitativ metod valts.

Noise Reducing Methods for Correlation Matrices - Improved Return and Risk Possible in Portfolio Management?

The importance of the alluring goal of having the “perfect” or “true” information is more than visible in the financial world. In portfolio management financial correlation matrices measure the unsystematic correlations between assets e.g. stocks. Finding the true correlations between stocks would enable the creation of portfolios with less risk. In reality this information is more than hard to co

Relansering av varumärken

Klargör problematiken kring en relansering. Med analog användning av teorier närliggande begreppet relansering skapar vi oss en större förståelse för problematiken.

Category Mangement: Framtiden för Dagligvarubranschen?

Syfte: Syftet med vår magisteruppsats är att utreda hur involverade parter idag inom dagligvarubranschen i Sverige upplever Category Management. Syftet är även att belysa implikationer samt potentialer inom ramen för Category Management inom den svenska dagligvarubranschen. Metod: Vi har arbetat utifrån kvalitativ metod och genomfört både personliga intervjuer samt telefonintervjuer. Vårt empirisk

Venture Capital – handlingsalternativ vid en börsnedgång

Fram till och med våren 2000 utgjorde aktier i småbolag populära investeringsobjekt för såväl privata som institutionella placerare. Svenska venture-capitalföretag tjänade stora pengar på att börsintroducera sina portföljbolag. Den kraftiga börsnedgången förde med sig ett minskat antal börsintroduktioner. Dessa förändringar innebar att venture-capitalföretagen fick finna andra handlingsalternativ

Avgiftsbeläggningen av periodiseringsfonder - effekter på stora och små bolag

2005 avgiftsbelades periodieringsfonden, tidigare hade den varit en skattefri kredit från staten. I och med avgiftsbeläggningen var företagen tvugna att ta ställning till om den var värd att betala för. Lagstiftarna hävdade att det var de stora bolagen som skulle drabbas hårdast av förändrigen medan kritikerna hävade motsatsen. I denna kvantitativa undersökning har genom intervjuer med tio företag

Vad är en bra revision?

Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån litteratur, lagar, rekommendationer samt en undersökning av revisorer komma fram till vad som är en bra revision i teorin respektive praktiken. Vidare är syftet att undersökningen skall leda fram till vilka faktorer som har en påverkan på revisionens kvalitet. Metod: Uppsatsen utgår från den hermeneuitiska ansatsen. Informationsinsamlingen är kvalitativ t

Strategic Alliances - A Differentiated View

The common literature about strategic alliances offers a very fragmented picture. This thesis gives a theoretical overview on strategic alliances and builds the basis for the following examination of the different dimensions most strategic alliances have. The examination of the different dimensions is the crucial point of this thesis. Here the reader gets a detailed insight into the different dime

Etiska Placeringar

Uppsatsens syfte är att jämföra risk och avkastning från en etisk fond med risk och avkastning från åtta slumpmässigt valda fonder och SIX RX-index för att utreda om etiska investeringar är jämförbara med andra investeringar. Skälet till att en egen etisk fond sätts samman är att vi ser problem med innehållet i etablerade etiska fonder. Genom att ställa upp finansiella och etiska kriterier har vi

Kaka söker maka? - en fallstudie av IKEAs marknadsföring mot potentiella anställda

Med syftet av undersöka hur väl IKEAs marknadsföring, värderingar och identitet stämmer överens med studenters uppfattning om företaget har en fallstudie gjorts. Empiri har inhämtats genom en kvalitativ enkätundersökning, intervjuer, IKEAs material och tidigare studier och har sedan analyserats med hjälp av teorier främst rörande Employer Branding och Företagsidentitet. Resultatet från undersöknin

Branding Sweden - a comparative study of the national identity, the nation brand identity and the nation brand image

When discussing nation branding, there are three perspectives that correlate with each other: National Identity, Nation Brand Identity and Nation Brand Image. This thesis explores the nation branding of Sweden, and describe the three perspectives with a focus on Sweden. When comparing how the perspectives are comported with each other, there is the possibility of gaps existing when one perspective

Utbredning av språk- och kulturstrategier i exporterande företag – En kartläggning av sydsvenska SME:s

Syftet med uppsatsen har varit att undersöka förekomsten av kultur- och språkstrategier i små och medelstora, exporterande, sydsvenska företag. Med hjälp av en en kvantitativ enkätstudie har vi studerat förekomsten av kultur- och språkstrategier. De teoretiska perspektiven inkluderar det rationella strategisynsättet, presenterat av Barney och Johnson & Scholes.,Hofstedes kulturdimensioner samt

Information som hårdvaluta – en studie av forskningsinformation från bioteknikbolag på Stockholmsbörsen

Syfte: Att studera hur pressmeddelanden med positiva forsknings-resultat påverkar marknadsvärdet av bioteknikbolag, och därefter analysera hur företagsspecifika faktorer påverkar effekterna på marknadsvärdet. Metod: Undersökningen bygger på kvantitativ metod där studerandet av pressmeddelandena sker enligt Event Studie metodik. Insamling görs av sekundärdata bestående av press-meddelanden, aktieku

Ledningsgrupper i förändring

Sammanfattning Uppsatsens titel: Ledningsgrupper i förändring Författare: Emelie Bischoff, Carolina Ericsson, Peter Johansson och Camilla Ringnér, studenter vid Ekonomihögskolan i Lund. Handledare:Jan-Inge Lind, Stein Kleppestø Syfte: Uppsatsens syfte är att studera i vilken utsträckning sammansättningen i ledningsgruppen förändras i företag som upplevt en ny förändrad situation. Vidare studerar v

Franchisestrategi i förändring - en studie utifrån industrilivscykelns faser

Denna uppsats ämnar se huruvida det föreligger ett samband mellan den franchisestrategi företag har och den fas i vilken nämnda företag befinner sig, samt till viss del även se till de faktorer som kan ligga bakom detta eventuella samband. Stommen i uppsatsen har sin utgångspunkt i två saker. För det första handlar det om att utreda begreppet franchising och se vad denna företagsform har för egens

Kvalitet till Max-En undersökning av strategiers betydelse inom företaget Max

Sammanfattning Titel: Kvalitet till max – En undersökning om strategier's betydelse inom företaget Max Ämne/Kur's: FEK 582 Kandidatuppsat's, 10 poäng Författare: Per Nordqvist, David Olhed och Kristin Gren Handledare: Han's Knutsson Företag: Max Nyckelord: Strategi, kvalitet, expansion, differentiering, strategiprocesser, restaurang- och måltidsbranschen Syfte: Vårt syfte är att un

Positionering genom etik och socialt ansvarstagande ur ett konsumentperspektiv - En studie av dagligvaruhandelns nationella och egna varumärken

Syftet med denna studie är att utveckla förståelsen för vilken betydelse etik och socialt ansvarstagande har för konsumentens attityder till dagligvaruhandelns livsmedelsvaror i butiksmiljö. Vi vill därför utveckla och testa en modell som beskriver och mäter graden av etik och socialt ansvarstagande för EMV relativt NMV ur ett konsumentperspektiv. Den metod som gjort sig gällande i studien är av e