Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • FRAB14
Vill du lära dig mer om kopplingen mellan forskning om andraspråksinlärning och undervisningen av franska i den svenska skolan? Är du intresserad av frågor om hur vi undervisar språk, vad vi bör undervisa och varför? Då är detta kursen för just dig. Vi läser forskningslitteratur om hur en inlärare utvecklar sitt andraspråk, i detta fall franska, och diskuterar praktiska aspekter av språkundervisning i en klassrumskontext.
Den här kursen ger en introduktion till forskning om andraspråksinlärning, med fokus på franska, och till undervisning av franska i svensk skolkontext. Vi studerar hur språkutvecklingen ser ut när man lär sig franska som ett främmande språk och vilka faktorer som påverkar hastigheten och slutresultatet i inlärningsprocessen. När vi diskuterar undervisningen av franska i skolan tar vi vår utgångspunkt i franskans status som skolämne idag, de nationella kursplanerana för moderna språk och den Gemensamma Europeiska Referensramen för Språk (GERS). Kursen kombinerar teoretiska och praktiska aspekter av språkinlärning och -undervining genom en blandning av föreläsningar, gruppövningar och ett skolbesök. Kursen examineras genom en muntlig presentation och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Kurstillfälle:
vårterminen 2025
Studiesätt:
halvfart,
dagtid
Kursperiod:
2025-03-24 – 2025-06-08
Kursspråk:
franska
Anmälningskod:
LU-74306
Behörighet:
Grundläggande samt Franska: Grundkurs (FRAA11) eller motsvarande kunskaper.
- Schemat är ännu inte klart. Mer information visas 2024-12-19.
- Bibliotekets ämnesguide Franska
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2025
Sen anmälan
Öppnar eventuellt 13 december