Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • FLRB30
Kursen syftar att ge kunskap och förståelse om didaktisk forskning, ansatser och lämpliga resurser för modersmålsundervisning och utveckling av modersmålet i en svensk kontext, samt de färdigheter och värderingsförmågor som behövs för att kunna använda dessa i undervisningen.
Inledningsvis behandlas likheter och skillnader som finns i förutsättningar för modersmål och andra typer av språkundervisning. Denna övergripande förståelse tjänar som underlag för att tolka forskning från andra kontexter, för att välja, tillämpa eller anpassa befintliga ansatser och resurser, samt kunna utveckla kompletterande ansatser och material utifrån de villkor som gäller för modersmålsundervisning i Sverige, läroplaner och svensk skola. Frågor om hur undervisningsstrategier i relation till den specifika elevsammansättningen ellerspecifika egenarter hos olika språk ges särskild uppmärksamhet, liksom frågor om värderingar och ett inkluderande arbetssätt. Flera tillfällen ges för kursdeltagare att gemensamt reflektera och diskutera utifrån konkreta exempel på didaktiska ansatser,
material från läromedel, aktiviteter och uppgifter som används i modersmålsundervisningen, samt att koppla dessa till språkdidaktiska begrepp och forskning.
Kurstillfälle:
vårterminen 2025
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2025-03-24 – 2025-06-08
Anmälningskod:
LU-76900
Behörighet:
Grundläggande behörighet
- Schemat är ännu inte klart. Mer information visas 2024-12-19.
- Bibliotekets ämnesguide
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Vårterminen 2025
Sen anmälan
Öppnar eventuellt 13 december