Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • FLRB20
Kursen ger fördjupad kunskap om aktuell forskning som berör elevers lärande inom ämnet modersmål i skolan, adekvat forskningsmetodik att tillämpa på modersmålselevers lärande, samt färdigheter för yrkespraxis i bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom modersmålsundervisning.
Kursen baseras på forskning om flerspråkighet och språk- och kunskapsutveckling i skolan och samhället samt på beprövad yrkespraxis om bedömning och dokumentation av elevers språk- och kunskapsutveckling inom modersmålsämnet. I kursen tränar sig studenterna i att analysera och bedöma elevers muntliga och skriftliga språkproduktion, med stöd i den egna kunskapen om modersmålets språksystem. Studenterna lär sig också använda observation och dokumentation av elevers språkproduktion som ett redskap för analys och bedömning, dels av hur långt eleverna hunnit i sin språkutveckling, dels hur stöd för den fortsatta språkutvecklingen på modersmålet kan utformas.
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2024-09-02 – 2024-10-31
Anmälningskod:
LU-31724
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs minst 30 hp godkända poäng från kursen FLRA01, Modersmålsundervisning och studiehandledning, eller motsvarande kurser till exempel inom ämnena flerspråkighet, lingvistik eller svenska som främmande språk.