Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • FLRB20
Kursen ger fördjupad kunskap om aktuell forskning som berör elevers lärande inom ämnet modersmål i skolan, adekvat forskningsmetodik att tillämpa på modersmålselevers lärande, samt färdigheter för yrkespraxis i bedömning och dokumentation av elevers prestationer inom modersmålsundervisning.
Kursen baseras på forskning om flerspråkighet och språk- och kunskapsutveckling i skolan och samhället samt på beprövad yrkespraxis om bedömning och dokumentation av elevers språk- och kunskapsutveckling inom modersmålsämnet. I kursen tränar sig studenterna i att analysera och bedöma elevers muntliga och skriftliga språkproduktion, med stöd i den egna kunskapen om modersmålets språksystem. Studenterna lär sig också använda observation och dokumentation av elevers språkproduktion som ett redskap för analys och bedömning, dels av hur långt eleverna hunnit i sin språkutveckling, dels hur stöd för den fortsatta språkutvecklingen på modersmålet kan utformas.
Kurstillfälle:
höstterminen 2024
Studiesätt:
halvfart,
distanskurs
Kursperiod:
2024-09-02 – 2024-10-31
Anmälningskod:
LU-31724
Behörighet:
För tillträde till kursen krävs minst 30 hp godkända poäng från kursen FLRA01, Modersmålsundervisning och studiehandledning, eller motsvarande kurser till exempel inom ämnena flerspråkighet, lingvistik eller svenska som främmande språk.
Second Admission Round
Nationell ansökningsomgång
Höstterminen 2024
Sen anmälan
Öppnar 15 juli