Kurs
Kurs 3 högskolepoäng • ENGC19
Den här kursen ger studenterna möjlighet att utforska och experimentera med olika AI-verktyg för att bedöma deras värde och lämplighet för de typer av uppgifter som studenter möter på universitetet och i sina professionella liv.
Kursen täcker ett urval av maskinöversättningstjänster (såsom Google Translate), generativa AI-verktyg (såsom Chat GPT) och korrekturverktyg (såsom Grammarly) och undersöker deras användbarhet samt deras för- och nackdelar inom områden där förmågan att producera texter och bearbeta och reflektera kring skriftlig information är värdefulla metoder för undervisning och lärande.
Frågor som AI-policyer, akademisk integritet och etik kommer att vara centrala i kursen. Målet är att deltagarna ska lära sig att använda AI-verktyg på ett informerat och etiskt sätt i olika undervisnings- och lärandesituationer som involverar arbete med texter, samt att öka deras medvetenhet om hur AI-policyer styr vad som är och inte är tillåtet. Ett ytterligare mål är att öka studenternas medvetenhet om begränsningarna hos AI-genererade texter och information, och samtidigt hjälpa dem att utveckla sin förmåga att tänka kritiskt, så att de kan använda sådan information meningsfullt och kreativt.
Kursen kräver inga avancerade tekniska färdigheter eller programmeringskunskaper.