Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ENGC17
Hälsa och sjukdom har alltid behandlats i litterära texter. Kursen visar hur de två områdena medicin och litteratur har utvecklats parallellt och påverkat varandra. Den undersöker hur medicin – som konst, praktik och vetenskap – har påverkat hur människor och offentliga institutioner har representerats i litteratur, och, omvänt, hur litterära texter historiskt har påverkat medicinsk praxis. Kursen belyser dessutom hur litterära texter kan inbjuda läsare till att engagera sig i den affektiva sidan av hälsa och sjukdom, inklusive starka känslor så som pinsamhet och skam. Debatter om empati och den prosociala funktionen hos vissa litterära verk är en viktig del av kursen, samt även den gren av medicinsk humaniora som söker upp svåra, onämnbara, icke erkända och osynliga upplevelser.
Kursen erbjuds som en distanskurs via en digital lärplattform och/eller andra digitala verktyg. Deltagare är skyldiga att delta under dessa villkor och måste ha tillgång till dator med internetuppkoppling samt fungerande högtalare, mikrofon och webbkamera. Ämnet kommer att delge information om de tekniska kraven.
Kursen bygger på aktivt deltagande, diskussion och reflektion. Undervisningen består av sju schemalagda seminarier (online) bestående av föreläsningsdelar, lärarledda diskussioner och gruppdiskussioner. Som en del av det egna lärandet skriver deltagarna en kort text under kursen och får formativ feedback på denna.
Kursen examineras genom (i) deltagande i seminarierna; (ii) en kort skriftlig uppgift (650-750 ord); (iii) en kort muntlig presentation som presenteras under ett seminarium; samt (iv) en skriftlig inlämningsuppgift (1800–2200 ord) som lämnas in vid kursens slut.