Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ENGC15
Kursen ger studenterna möjlighet att utforska och experimentera med olika AI-verktyg inom språkstudier och att bedöma deras värde och lämplighet för olika typer av uppgifter. Kursen täcker olika maskinöversättningstjänster (som Google Translate) och generativa AI-verktyg (som ChatGPT) och undersöker deras för- och nackdelar som verktyg för undervisning, lärande och bedömning ur ett studentcentrerat 'learn-by-doing'-perspektiv. Frågor om AI-policyer, akademisk integritet och etik behandlas också. Målet är att kunna använda AI på ett meningsfullt, informerat och etiskt sätt i olika undervisnings- och inlärningssituationer och i nuvarande eller framtida yrkesliv. Den möjliga användningen av AI-verktyg för att hjälpa studenter som har särskilda behov kommer också att diskuteras.
Kursen bygger på aktivt deltagande, diskussion och reflektion. Undervisningen består av sju schemalagda pass som kan ha föreläsningskomponenter men som huvudsakligen sker i form av workshops, där kursdeltagarna undersöker och utforskar användningen av AI-verktyg i språkstudier ur olika perspektiv, och där de utvärderar och delar med sig av sina rön aktivt med övriga kursdeltagare. Som en del av dessa undersökningar förväntas varje kursdeltagare ta med sig till klassen och dela med sig av en tidigare skriftlig uppgift (till exempel en uppsats som de har skrivit om en tidigare kurs) som de använder som grund i sina reflektioner och bedömningar av vilken AI kan och inte kan användas till. Kursen bygger på att studenterna kontinuerligt deltar i undervisningen.
Kursen examineras genom (i) aktivt deltagande i undervisning; (ii) en muntlig gruppuppgift och en individuell skriftlig inlämningsuppgift (500-750 ord lång) under kursens gång, samt (iii) en självständig skriftlig inlämningsuppgift (2000-2500 ord lång) att lämnas in vid kursens slut.