Kurs
Kurs 7,5 högskolepoäng • ENGC14
Två/flerspråklighet är vanligt i moderna samhällen. Strävan efter att förstå hur flerspråkighet kan påverka andra aspekter av kognition (t.ex. flexibelt och kreativt tänkande, perception, känslor, beslutsfattande) har blivit ett centralt mål inom många discipliner, inklusive lingvistik, utbildningsvetenskap och psykologi. Huvudsyftet med kursen är att göra studenten bekant med samt att ge praktisk erfarenhet av experimentella metoder i studiet av den flerspråkiga hjärnan genom att presentera aktuella teorier och debatter om förhållandet mellan språk och kognition hos flerspråkiga. Läsmaterialet kommer att bestå av tidskriftsartiklar och bokkapitel, vilka kommer att göras tillgängliga genom kursplattformen.
Kursen bygger på aktivt deltagande, diskussion och reflektion. Undervisningen består av sju schemalagda undervisningspass bestående av bland annat föreläsningsmoment och gruppdiskussioner. Kursen examineras genom en aktivitetsportfolio (bestående av fem korta skriftliga uppgifter, vilka utförs enligt lärarens anvisningar), en skriftlig uppsats om ca 1400 ord, samt en muntlig presentation om det ämne studenten valt för sin uppsats.