maj
Nordiska forskarseminariet. Anna Flyman Mattsson & Kristoffer Holmquist: Examination i distansutbildning
Utvecklingen av artificiell intelligens (AI) har på kort tid förändrat förutsättningarna för såväl undervisning som examination i högre utbildning. På seminariet behandlar vi distansutbildningens särskilda utmaningar och möjligheter i en tid då generativa AI-verktyg har blivit alltmer tillgängliga för studenter. Hur utvecklar vi nya former för rättssäker examination? Vilka undervisningsupplägg stödjer lärande och minskar beroendet av övervakade skriftliga prov?
Vi presenterar och diskuterar gemensamt upplägg på examinationsformer i relation till AI-användning – både integration av AI i lärandet och utformning av uppgifter där AI inte enkelt kan ersätta studentens egen kunskapsutveckling. Vi lyfter även undervisningsupplägg som flippat klassrum där studenters aktiva deltagande och kontinuerliga lärande ges större utrymme, något som forskning visar är särskilt viktigt och verkningsfullt på distanskurser. Vi ser gärna att de åhörare som har arbetssätt eller examinationer som kan inspirera andra presenterar dessa på seminariet.