Utbytesstudenter välkomnades till HT-fakulteterna

Av Malin Sjöberg - Publicerad den 22 augusti 2024
Utbytesstudenter fikar på SOL.

I höst tar HT-fakulteterna emot 90 studenter från ett 30-tal universitet, bland annat från Japan, Nederländerna, Polen, Schweiz, Italien och Storbritannien.

Det surrar i korridoren utanför SOLs hörsal. Närmare 90 studenter från hela världen har fått information om Lunds universitet och hur man registrerar sig på kurser.

Sarah Schipper från Nederländerna ska läsa mediehistoria i Lund. För tillfället minglar hon med övriga studenter i väntan på en guidad tur på SOL och LUX.

– Jag ville gärna plugga i Sverige men jag kan inte så mycket om landet än, säger hon.

Bredvid henne står Elena Gollin från Milano ska läsa skandinavisk litteratur i Lund.

–  Det är det jag läser även i Milano. Stig Dagerman är en av mina favoritförfattare. Jag tycker även om Per Lagerkvist, Tove Jansson och Karin Boye.

Jonah Ronder från Storbritannien pratar fotboll med Keisei Sato från Japan. Jonah läser vanligtvis vid universitetet i York, Keisei vid Mejiuniversitetet i Tokyo.

– Jag ska läsa historia. Och så är jag en åttondel svensk, en av mina släktingar gifte sig i Lunds domkyrka. Så det är roligt att vara i Lund, säger Jonah Ronder.

Keisei Sato ser fram emot studierna, men också mot att resa runt i norra Europa.

Internationella möjligheter

Genom att möta människor från olika kulturer, resa till andra länder, studera historia, kommunikation och språk stärker vi oss alla på vägen mot att bli globala medborgare.

Under din studietid har du mängder av chanser att skaffa dig sådana internationella erfarenheter.