Succé för sommarkurser

Publicerad den 23 augusti 2007

Under sommaren har två kurser ägt rum på SOL, en med tematiken "Genus och jämställdhet", den andra "Old Europe, New Europe, Non Europe". Tillsammans samlade kurserna mer än 50 studenter från hela världen: Ryssland, Vitryssland och Ukraina, så väl som Kanada, USA, Italien, Tyskland, Rumänien, Tjeckien, och Kina.

För de flesta var detta första besöket till Sverige, och Lund gjorde ett starkt intryck, både akademiskt och som studentstad. Många av sommarstudenterna tänker återkomma till Lund som studenter på master- och doktorandprogrammen men en internationell fokus. Kursen "Genus och jämställdhet" ges som uppdragsutbildning med finansiering från Svenska institutet, där Språk- och litteraturcentrum i hård konkurrens fick anbudet. Kursen "Old Europe, New Europe, Non Europe ges i samarbete med Öresundsuniversitetet och Centrum för Europaforskning.