Språk- och litteraturcentrums foajé nominerad till Helgopriset 2008

Publicerad den 3 december 2008

Språk- och litteraturcentrums foajé är ett av tio nominerade verk till Helgopriset som delas ut för fjärde gången av Statens Fastighetsverk. Prissumman är på hela 150 000 kronor, vilket gör priset till Sveriges största arkitekturpris.

Priset ges för bästa restaurering, komplettering, ombyggnad eller tillbyggnad av ett äldre byggnadsverk. Där resultatet tillvaratar, utvecklar eller tillför arkitektoniska kvaliteter till byggnaden och samtidigt bevarar dess kulturhistorisk värden. Vinnaren kommer att tillkännages i februari på ett seminarium på Moderna Museet.
Foajébyggnad till Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet
Byggherre: Akademiska hus
Arkitekt: Mats White, Henrik Jais-Nielsen Mats White Arkitekter AB i Helsingborg Tre institutionsbyggnader i rött tegel från olika tider och med olika karaktär har förenats med en ny foajébyggnad i glas och kopplats samman med ett nybyggt bibliotek. Härigenom har en "allmänning" skapats och förutsättningar givits för spontana och informella möten mellan forskare och studenter från flera humanistiska institutioner. Den robusta inredda foajén rymmer reception och café. Trappor och bryggor ger kontakt med de kringliggande byggnadernas övre plan och tillför nya användningsmöjligheter. Foajébyggnadens centrala placering vid Helgonabackens gång- och cykelstråk förstärker rollen av mötes- och samlingsplats.
Juryns motivering
Foajébyggnaden till Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet nomineras till Helgopriset 2008 för en tillbyggnad placerad och utformad så att den berikar de befintliga byggnadernas relation och aktivt bidrar till ett universitetsliv med utökad social dynamik.