Rektor inviger rum för eftertanke på SOL

Publicerad den 12 september 2008

Ett "stilla rum" för kontemplation, eftertanke eller en stunds stillhet invigs av rektor Göran Bexell onsdagen den 1 oktober kl. 15.00 i Språk- och litteraturcentrums lokaler vid Lunds universitet, område humaniora och teologi.

– Vår förhoppning är att Stilla Rummet ska bli en oas dit både studenter och anställda hittar. Alla, oavsett trosuppfattning, ska känna sig varmt välkomna. Rummet är avsett för enskild eftertanke, inte för organiserad verksamhet för större eller mindre grupper. Det har därför fått en värdeneutral utformning, säger Britt Nordbeck vid Språk- och litteraturcentrum, som varit ansvarig för projektet. För den konstnärliga utsmyckningen svarar Kent Wisti, som också kommer att närvara vid invigningen. Utsmyckningen består av fem belysta bilder i blandteknik på plexiglas. Verkets titel är Glänta. – Glänta vill förmedla ett kontemplativt lugn och väcka vår lust, våra tankar och vår energi till livs. Det nya stilla rummet, det första vid Lunds universitet, står tillgängligt under husets ordinarie öppettider.

Välkommen!

När: onsdagen 1 oktober 2008 kl. 15.00