Programmet för det litteratur- och kulturvetenskapliga forskarkollegiets seminarier under vårterminen 2007 nu färdigt

Av Marianne Thormählen och Erik Hedling - Publicerad den 26 januari 2007

Vårens forskarseminarier kommer att handla om den mycket viktiga frågan: "Hur skapar vi starka forskningsmiljöer?".

Följaktligen har vi bjudit in ett antal ledande forskare som på olika sätt antingen är förknippade med vad vi uppfattar som just starka forskningsmiljöer eller på andra sätt kan bidra till skapandet av dem. Lokal och tid: HU 339, måndag 15.15-17.0012 februari Christer Jönsson, professor i statsvetenskap vid LU 5 mars Per Erik Ljung, docent i litteraturvetenskap, och Marianne Thormählen, professor i engelska, båda vid LU, presenterar en särskild form av forskarmiljö, nämligen den internationella storkonferensen. Båda är inbegripna i arrangemang av sådana. 19 mars Eva Österberg, professor i historia vid LU. Hennes inledande diskussion har undertiteln 'Starka forskningsmiljöer - finns de, hur ser de ut i humaniora, hur uppstår de?' 23 april Christer Platzack, professor i nordiska språk vid LU 7 maj Professor Susan Bassnett, skapare av och chef för Centre for Translation and Comparative Cultural Studies, University of Warwick, Storbritannien. 21 maj Jan Olsson, professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet Samtliga seminarier är utlagda på SOL:s kalendarium. Alla forskningsintresserade, alla kategorier, är varmt välkomna!